• Opóźnionego rozwoju mowy, a wstępne badania przesiewowe rozwoju mowy biernej oraz czynnej powinny
ukierunkować dalszą pomoc rodzicom oraz dziecku.
• Zakłóceń w rozwoju mowy o charakterze obwodowym, jak dyslalie – zakłóceń artykulacji
poszczególnych głosek, czyli wad artykulacyjnych.
• Zaburzeń w rozwoju mowy o charakterze ośrodkowym: niedokształcenia mowy pochodzenia korowego
(alalia) o odmiennej etiologii oraz zróżnicowanych patomechanizmach, niedokształcenie mowy na tle
niedosłuchu, afazje oraz dysartrie.
• Złożonych wad w obrębie narządu żucia, nierzadko spowodowanych nieprawidłowymi nawykami. Ocenie
powinien podlegać zgryz u dziecka i ewentualne wady zgryzu oraz stan uzębienia często
współwystepujące z wadami artykulacyjnymi nawet już u dzieci w wieku przedszkolnym.
• Zachęcam do wczesnej oceny budowy wędzidełka języka (ważna jest precyzyjna ocena długości,
grubości oraz przyczepu wędzidełka u niemowląt oraz dzieci starszych), a w przypadku uzasadnionej
nieprawidłowości w budowie ważna jest szybka interwencja doświadczonego chirurga dziecięcego