Twórczynią metody jest Brazylijka – Beatriz Alves de Ednair Padovan – ortodonta i logopeda. Obecnie jej badania naukowe i praktykę kontynuuje córka – Sonia Padovan – neurolog dziecięcy. Metoda neurofunkcjonalnej reorganizacji wg Beatrice Padovan zakłada, że w procesie terapii należy powtórzyć kolejne fazy neuroewolucyjnych wzorców rozwoju ruchowego, motoryki małej, pracy gałek ocznych, oddechu, słuchu, połykania , funkcji pokarmowych (ssanie i żucie). Dają one podstawę do rozwoju funkcji mowy (nadawanie przez prawidłowe ruchy aparatu artykulacyjnego) i myślenia. Terapia Padovan integruje pracę całego systemu nerwowego przez co zwiększa jego wydajność. Dochodzi do współpracy i połączenia trzech podstawowych sfer – RUCHU, MYŚLENIA I MOWY. W procesie terapii następuje odzyskanie brakujących umiejętności. Ćwiczeniom towarzyszy stymulacja słuchu poprzez śpiew i recytację wierszyków. Metoda jest bardzo skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń:
Indywidualna Stymulacja Słuchu dr K. Johansena IAS znacznie poprawia przetwarzanie słuchowe oraz inne funkcje. Najważniejsze z nich to: rozumienie mowy, zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych, artykulacja, komunikacja, mniejsza nadwrażliwość na dźwięki, pamięć, umiejętność czytania i pisania, samoocena, lepsze napięcie mięśniowe, co wpływa na postawę ciała, utrzymanie równowagi, koordynację ruchów i motorykę. efektywniejsza nauka języka obcego (przewidywane efekty: polepszenie akcentu, płynności wypowiedzi, rozumienia, krótszy czas nauki). Metoda skierowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami przetwarzania bodźców słuchowych, w szczególności do osób z następującymi trudnościami: ADHD, porażenie mózgowe, zaburzeniami ze spektrum autyzmu / zespołu Aspergera, zespół Downa i inne wady genetyczne, opóźniony rozwój mowy, trudności w zrozumieniu i zapamiętywaniu instrukcji i poleceń, zaburzona koncentracja uwagi, dysleksja, problemy szkolne, zaburzenia uwagi i percepcji słuchowej, nadwrażliwość na dźwięki,
Efekty terapii BIofeedback lepsza koncentracja, pamięć i uwaga, łatwiejsze podejmowanie decyzji, wzrost kreatywności, szybsze uczenie się, większa odporność na stres, zwiększenie pewności siebie / asertywności, poprawa samopoczucia, głębszy i łatwiej osiągalny relaks, zahamowanie lęków, tremy, lepsza integracja umysłu i ciała, lepsza samokontrola. Co to jest EEG Biofeedback? Trening ma formę gry komputerowej, w której trenujący zdobywa punkty, gdy zacznie emitować pożądane dla siebie zakresy fal mózgowych. Dzięki temu mózg uczy się produkować prawidłowe fale mózgowe odpowiadające za koncentrację, pamięć, dobre samopoczucie, poziom stresu i nadpobudliwość. Dzięki treningowi można nauczyć się panować nad poszczególnymi funkcjami organizmu, które są kierowane przez autonomiczny układ nerwowy. Treningi EEG Biofeedback uczą nie tylko wyciszania, ale mają wpływ na to, że nauka i praca stają się bardziej przyjemne i wymagają mniej wysiłku. Jak wykazały badania naukowe efekty treningu są długotrwałe. Terapia EEG Biofeedback jest bezpieczna. Zastosowanie EEG Biofeedback W zaburzeniach takich jak: zaburzenia emocjonalne (lęki, natręctwa, tiki, depresja), zaburzenia psychosomatyczne o podłożu stresogennym, zaburzenia uwagi, koncentracji, problemy szkolne (m.in. gorsze wyniki w nauce, dysleksja, dysgrafia), nadpobudliwość psychoruchowa, zespoły ADHD, ADD, autyzm, przewlekłe bóle głowy i migreny, zespół chronicznego zmęczenia, w skutkach wylewów, moczenie nocne, uzależnienia.
Metoda Warnkego skierowana jest do dzieci i dorosłych z: trudnościami w nauce, problemami w nauce czytania i pisania, dla dzieci zagrożonych i/z dysleksją zaburzeniami przetwarzania słuchowego, trudnościami w lateralizacji, problemami logopedycznymi (np. problemy z wymową). Metoda Warnkego jest skuteczna także w terapii osób jąkających się oraz chcących usprawnić: umiejętność czytania i pisania, funkcjonowanie mózgu po jego uszkodzeniu (np. po udarze).
Terapia miofunkcjonalna wg Anity Kittel pomaga skorygować nieprawidłową pracę mięśni języka, gardła oraz ust w czasie odpoczynku, przeżuwania i połykania. Efekt uzyskuje się dzięki odpowiednim ćwiczeniom mięśni języka, warg oraz całego ciała, wykonywanym systematycznie pod kontrolą terapeuty oraz kontynuowanym w domu.
RehaCom to komputerowy system wspierający rehabilitację i trening funkcji poznawczych. Moduły treningowe obejmują: uwagę, pamięć, funkcje wykonawcze, funkcje wzrokowe oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Dla osób, u których uszkodzenie mózgu spowodowało deficyty w obrębie pracy mózgu oraz funkcji poznawczych. Czyli pacjenci, którzy mają problem z: pamięcią krótkotrwałą, długotrwałą, roboczą; koncentracją, skupieniem; operacjami myślowymi jak obliczanie, planowanie; koordynacją wzrokowo-ruchową; interpretowaniem bodźców wzrokowych i słuchowych; opóźnionym reagowaniem; szybkim przetwarzaniem informacji oraz uczeniem się nowych informacji; zaburzeniami w obrębie mowy i języka (tj. świadomość fonologiczna, sekwencjonowanie dźwięków, słuch fonematyczny); orientacją czasowo-przestrzenną. Głównym celem jest usprawnianie wyżej wymienionych funkcji. Zalecany także dla dzieci z autyzmem i ze spektrum autyzmu.
WSKAZANIA DO ELEKTROSTYMULACJI: opóźniony rozwój mowy, obniżone napięcie mięśniowe w obrębie aparatu artykulacyjnego, słaba praca mięśnia okrężnego ust i języka, zaburzenia słuchu wynikające z dysfunkcji trąbki słuchowej, zaburzenia mowy u pacjentów z wadami twarzoczaszki, po usunięciu migdałków, po operacji rozszczepu podniebienia, przygotowanie do zabiegu faryngoplastyki. PRZECIWSKAZANIA DO ELEKTROSTYMULACJI: choroby neurologiczne (padaczka), choroby kardiologiczne, stałe aparaty ortodontyczne, zakażenia bakteryjne, implanty słuchowe, nowotwory, uszkodzenia skóry w miejscu zabiegu.